tirsdag 10. mars 2015

NIB-utfordring: Vakker fornyelse med maling


Denne månedens NIB-utfordring går ut på å vise et møbel eller noe i interiøret som har fått omsorgsfull behandling med maling.










Jeg forbarmer meg lett over gamle møbler som er over middagshøyden sin, og har dratt med meg mange loppefunn hjem for å gi dem nytt liv. Ofte er det bare noen strøk med maling som skal til. 










Jeg liker så godt historiene de gamle møblene har med seg. Noen fantaserer jeg meg fram til, andre kjenner jeg godt. Dette teakbordets bakgrunn kjenner jeg til. Det var det første bordet mine svigerforeldre investerte i, som fattige bergensstudenter. De samlet ofte medstudenter rundt dette bordet, skravlet om små og store ting, og drakk kopp på kopp med kaffe. 









Etter flere år med hard kaffedrikking, hadde bordflata begynt å bære sitt preg av det. Det etter hvert modne teakbordet var slitent. Etter mye fram og tilbake (kaffekoppmerkene var jo i seg selv flere små historier), valgte jeg å male bordflata. Jeg ville likevel beholde noe av teaksjelen, og lot resten stå umalt. 









Resultatet ble kjempebra, og både bordet og rommet det står i fikk et løft. Det er ingen tvil: man trenger ingen tryllestav for å utføre magi. Det holder lenge med en malekost. 


...

Flere bidrag i NIBs mars-utfordring finner du her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for alle kommentarer og hilsninger. Jeg setter stooor pris på hver og en av dem. :)