mandag 1. juni 2020

Mai på Instagram: skyhøye topper og bunnløse avgrunner


1. Mai har vært full av innhold. Alt det fine vi pleier å fylle den med. Og noe uventet og vondt som vi så inderlig skulle ønske aldri hadde blitt en del av hverdagen vår. 





2. Det begynte så fint. LilleD ble raskere og raskere til beins. Hvitveisen teppela det grønne dekket og gjorde at alt så mykt og innbydende ut. Kveldene ble lysere og lysere, og vi fikk kake hos naboene. 




3. Jeg ryddet vekk forrige sesong og hentet inn vårlige farger i interiøret. 





4. Vi kjente for alvor hvordan vi endelig tødde opp etter den kalde årstida. Plutselig føltes det til og med litt som sommer. 





5. Så kom motstanden. Vi måtte bite tak og stå imot. Vi måtte være tro mot oss selv og ikke la oss pille på nesa. I mellomtiden måtte vi verne om det nære, det trygge, det som betyr mest. 





6. Først og fremst holdt vi tak i hverdagen vår. Jeg gjorde mine fotoutfordringer, vi drakk kaffe, alltid på søken etter det perfekte brygget, vi så TV-serier før vi la oss, og prøvde å holde trutt med lilleD. Hjemme var det godt å være, det var verden utenfor som var ute av rytme. 





7. Så ble det annerledes-17. mai og det var veldig fint. 






8. Deretter kom ei venteuke. LilleD fant på ablegøyer, jeg drakk kortreist te fra naboen, vi prøvde å telle løvetenner på jordet, og spiste lunsj ute uten yttertøy. 





9. Omsider var venteuka over, og vi feiret at E har blitt femtenåring. Storfamilien var samlet, og alt føltes så varmt og godt og ekte. 





10.  Det ble hverdag igjen. Jeg mimret, unte meg helt  nye sokker, ryddet leker og spiste fløyelsgrøt. Så enkelt. Selveste lykken. 





11. Det tok ikke lang tid før hverdagen ble satt litt på pause igjen. Langhelg. Lykkebruset på vei hjem fra jobb, med musikk med deilig driv på øret. Gjengen hjemme, blå himmel og en varme som strøyk seg tett inntil og gjorde at jakka måtte av. 







12. Og så kom sommerfølelsen for alvor. Vi flyttet ut på verandaen, spise metervis med is, badet i sprederen og grillet. God ballast når den litt harde hverdagen begynner igjen i morgen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for alle kommentarer og hilsninger. Jeg setter stooor pris på hver og en av dem. :)