tirsdag 23. oktober 2012

Lov til å glede seg..?

Jeg observerer at jula allerede er på vei. Litt tidlig, etter min smak, men når man nå først blir minnet på at det sakte men sikkert nærmer seg den store høytiden, er det jo litt vanskelig å ikke kjenne på glede-seg-følelsen...

For meg er Skomakergata uløselig knyttet til jul. I sommer besøkte vi Dyreparken i Kristiansand, og da var selvfølgelig den koselige gata et naturlig mål. 








En skomaker må jo ha en lest. Skomaker Andersen snakket så varmt om den. Som voksen skjønner jeg bedre hva han snakket om. Da jeg var barn, opplevde jeg det vel først og fremst som en litt merkelig men fascinerende dippedutt...








Kassaapparatet hans var akkurat passe søtt og nostalgisk. Såvidt jeg kan huske, ble det pyntet med flere og flere røde hjerter dess nærmere julaften kom.









Skomakeren hadde også alltid tid til å sette seg ned og snakke med Tøfflus, folk som kom innom, eller rett og slett TV-seerne. Skolappinga kunne han alltids gjøre seg ferdig med senere...









Det han ikke kunne gjøre senere, var å sosialisere. Han tok seg alltid tid til folk, gjerne gjennom å gjøre noe de hadde interesse av. Det kunne være å bake pepperkaker, organisere  juleverksted, bla i gamle fotoalbum eller spille Ludo. 









Skomaker Andersen var minst like glad i kaffe som meg. Han hadde alltid tid til å kose seg med en kopp. Og det hørtes liksom ut som kaffen bare måtte smake godt, for det kom så mange godlyder fra ham mens han slurpet seg gjennom koppen. 









I én episode husker jeg det ble litt skummelt. Sikringen i huset hadde gått, og alt var mørkt. Men uhyggen varte ikke lenge. Skomakeren fikk ordna opp, og straks var alt lunt og hyggelig igjen...










Det er ingen tvil om at jeg har mange gode minner knyttet til Skomakergata. Det som kanskje likevel har blitt stående som det sterkeste symbolet på serien for min del, er barneskoparet som ingen kom og hentet. Desemberdag etter desemberdag gikk, og skoene ble mer og mer ensomme i utstillingsvinduet. Samtidig illustrerte det tydelig at nedtellinga var begynt, og at det stadig nærmet seg den store dagen...










Det er definitivt ikke snakk om at jeg er klar for å finne fram julepynten enda. Det er for tidlig. Men det er vel ikke for tidlig å begynne å glede seg..?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for alle kommentarer og hilsninger. Jeg setter stooor pris på hver og en av dem. :)